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Scott Lee Edwards, Stefan Gasch, Sonja Tröster (eds.): Ludwig Senfl: Motets For Four Voices (N-V). New Senfl Edition 2, Reihenhrsg. Martin Eybl und Birgit Lodes, Wien: Hollitzer Verlag, 2022 (Denkmäler der Tonkunst in Österreich, Band 163.2), 240 S., 24 x 34 cm, English, Softcover
ISBN 978-3-99012-802-2 (pbk) € 199,00
ISBN 978-3-99012-803-9 (pdf) Open Access
ISMN 979-0-50270-012-6
Ludwig Senfl: Motets For Four Voices (N-V)
New Senfl Edition 2
Ludwig Senfl – Schlüsselfigur der Komponistengeneration zwischen Heinrich Isaac und Orlando di Lasso – begann 1498 seine Karriere am Hof Kaiser Maximilians I., bevor er ab 1523 am Hof von Herzog Wilhelm IV. in München wirkte. Von seinen Zeitgenossen hoch geschätzt, wurde seine zentrale Position in der frühen Musikhistoriographie durch J. N. Forkel und A. W. Ambros verankert.
Trotz der herausragenden Qualität von Senfls Werk war ein Großteil seines OEuvres bislang noch nicht in einer modernen Edition zugänglich. Die New Senfl Edition (NSE) schließt diese Lücke und bietet einen umfassenden Überblick über das Schaffen des Komponisten auf Basis der neuesten Forschung. Die ersten beiden Bände der NSE präsentieren erstmals das gesamte erhaltene Korpus der vierstimmigen Motetten, deren große textliche wie kompositorische Bandbreite demonstriert, wie der Komponist die internationalen musikalischen Trends verinnerlichte und auf innovative Weise weiterentwickelte.
Ludwig Senfl — a key figure in the generation of composers between Heinrich Isaac and Orlando di Lasso — began his career in 1498 at the court of Emperor Maximilian I, before working at the court of Duke Wilhelm IV in Munich from 1523 onwards. Highly esteemed by his contemporaries, his central role in early music historiography was later cemented through the writings of J. N. Forkel and A. W. Ambros.
Despite the outstanding quality of Senfl’s work, the majority of his oeuvre has never been made available in a modern edition. The New Senfl Edition (NSE) aims to close this gap by offering a comprehensive overview of this composer’s oeuvre based on the latest findings in research. The first two volumes of the NSE present for the first time his complete extant body of four-voice motets, which demonstrate how Senfl internalised international trends in music composition and developed them in innovative ways.
Veröffentlicht mit Unterstützung des Austrian Science Fund (FWF).
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INHALT
GENERAL INTRODUCTION AND ACKNOWLEDGEMENTS
27. Nativitas tua, Dei Genitrix Virgo
28. Nesciens Mater Virgo virum
29. Nisi Dominus aedificaverit domum
2.p. Cum dederit dilectis suis somnum
30. Non moriar sed vivam
31. Nunc, Deus, ad requiem
32. Nunc dimittis servum tuum
2.p. Lumen ad revelationem
33. O bone Jesu! Duo in me cognosco
2.p. Per me ivi in peccatum
34. O magnae admirationis gratia!
2.p. Quis unquam ista audivit
35. O mundi Domina
36. Pange, lingua, gloriosi (i)
37. Pange, lingua, gloriosi (ii)
38. Pange, lingua, gloriosi (iii)
39. Patris sapientia, veritas divina
40. Quare fremuerunt gentes
2.p. Et nunc, reges, intelligite
41. Quid vitam sine te
2.p. Parce tuis lacrimis
42. Regina caeli, laetare / Conscendit iubilans
2.p. Quia quem meruisti portare /
Gloria, laus et honor
3.p. Resurrexit sicut dixit /
Grates nunc omnes reddamus
4.p. Ora pro nobis / Te ergo quaesumus
5.p. Alle-, Domine nate matris /
Dies est laetitiae
43. Rubum quem viderat Moyses
44. Salve, Regina / Stella maris a trimatu
45. *Salve, Regina
46. Salve, Rex aeternae misericordiae
47. Sancta et immaculata Virginitas (i)
48. Sancta et immaculata Virginitas (ii)
49. Sancta Maria Virgo, intercede (i)
50. Sum tuus in vita (i)
51. Suscepimus, Deus, misericordiam tuam
52. Tristia fata boni
53. Usquequo, Domine
2.p. Exultabit cor meum
54. Virga Jesse floruit
2.p. Iam patet in Virgine
55. Virgo prudentissima, quo progrederis
56. Fragment from D-HRD Fü MS 9820
CRITICAL APPARATUS
Editorial Conventions
General and Bibliographical Abbreviations
RISM Sigla of Libraries
Sources
Bibliography
Critical Reports
Alphabetical Index of Text Incipits