ACCESS
Marijan Dović & Gregor Pompe (Hg.): TheMA - Open Access Research Journal for Theatre, Music, Arts. Literatur und Musik, Vol. V/1-2, 2016. Wien: Hollitzer Verlag, 2017, 192 S., 24 x 17 cm
ISBN 978-3-99012-450-5 (pbk) € 29,90
ISBN 978-3-99012-962-3 Open Access
ISSN 2307-440X (print)
ISSN 2305-9672 (online)
TheMA - Open Access Research Journal for Theatre, Music, Arts
Literatur und Musik
TheMA is a peer-reviewed open-access research journal dedicated to the history of performing and visual arts. It is published biannually by HOLLITZER Wissenschaftsverlag in cooperation with Don Juan Archiv Wien, a non-governmental study centre for the history of theatre and culture in general, and Studium Fæsulanum, a non-governmental research centre dedicated primarily to the artistic and intellectual relevance of Central Tuscany around Florence and her Etruscan ‘mother’ Fiesole in the history of culture, the home of the first ‘villa’ of modern times and the birthplace of what we know as ‘opera’.
TheMA specializes in the critical and trans-disciplinary historical study of artistic production and reception in various artistic genres including literature, theatre, music, painting, sculpture, and architecture. While Middle, Central and Mediterranean Europe before 1900 is TheMA’s principal area of focus, it welcomes contributions on other regions or periods. The journal’s editors are particularly interested in research that disregards the traditional borders between the various specializations within the Humanities and Social Sciences in favour of a holistic approach to the study of cultural phenomena. TheMAalso invites critical contributions themed on regions (such as Europe’s eastern half and adjacent territories in western Asia), which until now have been marginalized in international academic discourse.
Information about the series TheMA – Open Access Research Journal
Download TheMA Vol. V/1-2, 2016 Open Access (table of contents, articles; www.thema-journal.eu)
INHALT
Einleitung
Gregor Pompe und Marijan Dović
Aufsätze
Gregor Pompe: Kollisionen zwischen Musik und Literatur (Sprache?): Überlegungen zu ausgewählten Beispielen aus der Musikgeschichte
Alessandro Miani und Tobias Gretenkort: Musik und Sprache - Vorschlag für ein integratives Modell
Boris A. Novak: Zum Verhältnis zwischen Poesie und Musik bei den Troubadours
Kordula Knaus: Narrative über Dichtung und Musik: Produktionsprozess und Aufführung der frühen opera buffa
Matjaž Barbo: Der "leise Ton" der Ästhetik der Kunstreligion
Andraž Jež: Mimensis im Kontext der Grenzüberschreitung im Kunstdiskurs des Modernismus
Mirjana Janakieva: Hassliebe zur Musik
Gašper Troha: Zur Begegnung von Wort und Musik: Hiengs Cortesova Vrnitev ("Die Rückkehr des Cortez") als Hörspiel und Libretto
Michaela Schwarzbauer: "Ich erzähle meine Erfahrung als seine und seine als meine": Reflexionen über Peter Härtlings Verdi-Roman
Marijan Dović: Improvisationskunst in Literatur und Musik